MRIMTTSSON

framtiden

Kategori:

Jag sitter framför antagingshemsidan. De val jag klickar i, den ordningen jag placerar utbildningarna avgöra hur min höst blir, min framtid. Det finns en känsla av domedagen i luften. Som om det är nu jag avgör vad som ska hända. Jag vet inte vad jag vill bli. Jag har flera vägar jag vill utforska. Jag vill inte börja läsa en lång utbildning än, om två år kanske, minst ett år. Varför verkar man vara tvungen till det då?
 
"Sluta hetsa, ta din tid" det var vad en utexaminerad Berghselev sa till mig. Det han ångrade mest var att han hoppat på utbildningar och inte gjort det han egentligen velat som resa eller utforska andra saker. Han var runt 27 år. Att redan då ångra något man inte gjort. Kanske är det bättre att vänta, om man inte vet vad man vill. Växa i sig själv. Göra saker man drömt om. Lär dig franska eller knypling, jobba ihop pengar till en Austrailenresa eller gå den där kursen om makroekonomi om du tycker det verkar roligt. Efter 12 år i skolan med alla krav på prestationer kan det var skönt att få ta ett andetag och göra vad man vill utan prestationsångest. För om man lever till 83 år (som är medellivslängden i Sverige enligt Statistiska Centralbyrån) så har man 65 år på sig att utbilda sig, jobba, skaffa familj, förverkliga sig själv och sina drömmar. Hur man prioriterar är induviduellt, men det finns tid för allt (speciellt när man bara blir äldre och äldre).
 
"The future is calling. But I don't wanna be boring, like many other lives. I'm standing on thin ice."
-Ellen Thorshag
 
Asgrym Gudrun Schyman förresten:

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Kloka ord från en klok kvinna, alltså du. Det är svårt de här med livet. Om man ska bli 83 år vill man ju vara nöjd och glad över sina val i livet. Håller med dig helt och hållet.

    2013-04-13 | 15:09:25
  • Anonym säger:

    Väldigt bra skrivet! Emp

    2013-04-13 | 20:19:17
  • ellen säger:

    Ska också sätta mig och reda ut det där nu. Vill typ läsa om svampar. Någon lite flumsi kursi. Ingen rush. Fint med lille citat, puss!

    2013-04-14 | 17:27:05

Kommentera inlägget här: