MRIMTTSSON

the pesto buzz

Kategori:

Jag får höra att jag tjatar om hur god min hemmagjorda pesto äe. Så därför tänkte jag leka matblogg och berätta hur jag gör så ni själva kan förstå dess godhet och hur värt det är att göra sin egen än köpa. Det hela tar tio minuter och den håller i 2 veckor.
Ingredienser
- Två krukor färsk basilika
- 50 gram pinjenötter
- Runt 100 gram parmesanost 
- En vitlöksklyfta
- Olivolja (ca 2 dl)
- Salt och peppar
 
Börja med att rosta pinjenötterna. Var noga med att röra runt i stekpannan då de lätt blir brända. När de fått en fin färg mixar du ihop nötterna och vitlöken.
Plocka bort bladen från plantan och skölj basilikan. Mixa sedan ihop nöt- och vitlöksröran med basilikan, tillsätt olivolja om det är nödvändigt.
 
Riv parmesanosten och tillsätt den till röran.
Häll sedan i olivolja beroende på vilken konsistens du vill ha och voilà. 
Mitt tips är att äta den till färsk pasta och ruccola. 

Kommentarer

  • ellennnn säger:

    Nejmen vad fint. Ska komma & våldta din hemmagjorda pesto.

    2012-09-23 | 14:25:46

Kommentera inlägget här: